SiU @ Susajt

Ett komplement till min privata hemsida www.susajt.se med mitt Projekt365.

Mallorca, naturreservatet

Fortsättning på förra inlägget (som du hittar här) från höstens resa till Mallorca då jag gav mig lita utanför dom vanliga turiststråken. Dagen efter bilturen tog jag en tidig promenad från hotellet mot det närliggande naturreservatet bortom hotellområdena i Cala Millor där vi bodde.

Jag startade vid 7-tiden innan solen gått upp och promenerade utmed stranden som bitvis var klippig.

Ljuset från gatlyktorna lyste upp sanden.

Halvmånen är uppe.

På den här östra sidan av ön såg man inga solnedgångar alls då det skymdes av bergen i väster så hade hoppats på en soluppgång men det var för mycket moln...

Men det börjar ljusna i alla fall.

En titt bakåt där man ser hotellområdet som jag lämnat.

Fortsätter framåt längs den steniga och karga kusten.

Solen försöker bryta igenom molnen.

Titt bakåt igen, det var höga klippor ner mot vattnet.

Efter två timmars vandring var jag längst ut på udden som var naturreservatet, där fann jag en grotta.

Tittar närmre, håligheten var inte så djup.

Där borta skymtar en annan kust, kanske var det Cala Bona, grannbyn?

Hittar en stol och passar på att vila en stund innan det är dags att gå tillbaka, lägg märke till att ett ben fattas på stolen men den var perfekt placerad i klippskrevan så tyckte den var lite kul att ta en bild på...

Dags att börja gå hemåt och nu väljer jag stigen som går en bit in från den karga kusten, mjukare att gå på.

Torrt men några tappra blommor kämpar på...

En ensam skönhet får avsluta min naturvandring som tog 4 timmar.

Postat 2018-01-28 21:51 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Mallorca runt

Januari är snart till ända och inte ett enda blogginlägg har jag gjort här... Har fortsatt mitt "evigt pågående" projekt 365 i ny bloggform på www.susajt.se och lärt mig wordpress så tiden har inte räckt till att underhålla två bloggar.
Tycker fotosidans blogg är lite trög att gör inlägg på då man får ladda upp varje bild för sig. Dessutom drabbade jag av datorproblem under hösten så ett datorbyte blev nödvändigt så har en massa bilder som jag inte hunnit gå igenom.

Nu till dagens ämne, höstens resa till Mallorca, låter väl inte så värst spännande kanske? Nej, det var det inte heller då jag inte är ett fan av sol & bad-resor... Så för att göra nåt annat hyrde jag en liten bil en dag och åkte runt på egen hand i stort sett runt hela ön. Jag startade på östra sidan där vi bodde och tog sikte mot Palma och vidare upp mot bergsbyarna på västra sidan.

Dock var det inte den här lilla bilen som jag hyrde men det visar hur trångt det var när man försökte hitta nånstans att parkera, jag fick åka flera gator upp o ner för att hitta en plats.

Mitt första stopp var i den pittoreska lilla byn Valdemosa.

Fina gator!

Sen åkte jag den slingrade smala vägen ner mot hamnen Port Valdemosa.

Mötte några bergsklättrare.

Ingen sandstrand vid den lilla hamnen...

Men stenarna var runda och släta så inget problem att gå i, tar ett dopp gör jag gärna men gillar inte att ligga på en beach en vecka...

Vackra stenar!

Mera sten innan jag fortsatte bilturen.

Hoppar över bilderna från mina stopp i Deia och Soller och bjuder på ett par vyer från nordligaste delen av ön.

Dramatiskt landskap som jag hann njuta av en liten stund innan det var dags att börja åka "hemåt" längs nordvästra sidan. 10 minuter innan uthyrningsfirman stängde var jag tillbaka så det blev nästan en tolv timmar lång utflykt i mitt eget sällskap.